Matglad med LCHF

hittarecept.se

Mmmmm flygande jakob

Kategori: LCHF, Middag

Hade glömt bort hur GOTT flygande jakob är och oj vad längesen det va jag ens åt det. Fanns inget stopp hos lilleman & storeman idag haha, kul att det gick hem! Ja, jag vet att banan inte är "LCHF" men jag är rätt liberal med min syn på det hela. Jag och min sambo som aaaaldrig äter frukt annars tycker absolut att det är tillåtet i denna rätt. För dom strikta bör bananerna undvikas.
 
Du behöver:
 
Ugn: 225°C
 
1 stort blomkålshuvud
2 paket bacon
1 grillad kyckling
2-3 bananer
3 dl vispgrädde
1,5 dl ketchup stevia
salt, peppar & chilipulver
1 dl jord- eller cashewnötter
 
1. Gör blomkålsris av 1 stort blomkålshuvud. - För er som ej vet hur man gör så kör blomkålen i matberedaren eller rivjärn. Koka upp saltat vatten och häll i blomkålen ca 1 min. Häll av vattnet och ånga av eller stek blomkålen ett tag (jag stekte).
 
2. Lägg riset i botten på en smord ungsäker form.
 
3. Ta bort skinn och ben från den grillade kycklingen och dela den i bitar och lägg på riset.
 
4. Skiva 2-3 bananer och lägg på kycklingen.
 
5. Vispa grädden till hårt skum och smaksätt med 1,5 dl ketchup stevia, chilipulver, salt & peppar. Bred ut grädden över formen.
 
6. Klipp bacon i bitar och stek det knaprigt. Strö över bacon och nötter över grädden.
 
7. Grädda i mitten av ugnen på 225°C i 15 minuter.
 
 
 
 
 Vi har alltid i cashewnötter i våran flygande jakob.

 
 
 
 / Matglad med LCHF
Kommentera inlägget här: