Matglad med LCHF

hittarecept.se

Gårdagens middag

Kategori: Middag

Gårdagens middag var värt ett försök, dock blev det inte riiiktigt som jag ville ha det men hur som helst så va den fritierande fetaosten grymt god!
 
 
Sesampanerad kyckling med friterad aubergine och friterad fetaost.
 
Sesampanerad kyckling:
 
Sätt ugnen på 220°C

Jag hade 4 kycklingfilér. Varje filé delade jag i 3-4 bitar. Vispade lätt ihop 2 ägg med en gaffel som jag doppade kycklingen i sedan doppade jag kycklingen i sesamfröblandningen (sesamfrön, salt och peppar). Lägg kycklingen i en oljad form och sedan in i ugnen ca 15 min. (Kycklingen var god men liiite smaklös, nästa gång gör jag om och gör rätt med en marinad innan jag panerar)
 
Friterad aubergine:

Skär auberginen i skivor lägg i en bunke och strö över mandelmjöl och rör runt så att mandelmjölet fastnar på alla skivor. Lägg ner några skivor i taget i en kastrull med uppvärmd olja. När auberginen är gyllenbrun lägg upp på ett fat med hushållspapper och låt rinna av.
 
Friterad fetaost:
 
Skär fetaosten i önskad form. Doppa i mandelmjöl, sedan i ägg och sist i pofiber (se till att fetaosten är ordentligt täckt med pofiber. Fritera och låt sedan rinna av på fat på samma sätt som auberginen.
 
Servera med valfri sås. Jag gjorde en dressing av créme fraice som jag smaksatte men rekommenderar tzatziki till denna rätt.
 
/ Matglad med LCHF

KOMMENTARER:

  • GoForFit säger:
    2014-06-27 | 11:30:12
    Bloggadress: http://goforfit.se

    Mums! :)

    Svar: Fetaosten var iallafall grrrrymt mums! :) Test it!
    Laiza

Kommentera inlägget här: